Horní Jihlava
Jen málo mimojihlavských
vodáků zná horní Jihlavu. Je to škoda,
neboť jde o vodácky i krajinově zajímavý tok. Je sjízdná většinou do půlky
května, někdy i déle a v létě prakticky po každých týdenních deštích, v případě
vydatných bouřek i po dvou dnech.
Sjízdnost
horního úseku Jihlavy je uváděna z Dolní Cerekve. Vhodnější je začínat před mostem u Nového
Světa na říčním km 163,0 - před ním je řeka úzká a regulovaná. Za prvním
železničním mostem tvoří řeka krátkou peřejku, obtéká kostelecké nádraží a
ztrácí spád před jezem ( za větší vody sjízdným). Za jezem přibírá zprava
Třešťský potok a stáčí se doleva, pod most. Svižně pak, v několika
zatáčkách obtéká Kostelec, mezi loukou a zalesněnou strání, místy „mezi vrbičkami“,
nechává vlevo obec Dvorce a podtéká dva silniční mosty. Mezi nimi vpravo je nový automatický
limnigraf, (je na internetu na adrese: www.pmo.cz/pm
, stav 38 z Kostelce ) a proti němu
startuje každou velikonoční sobotu „Velikonoční setkání na řece Jihlavě“,
pořádané už 12 let Vodáckým klubem Jihlava (V posledních třech letech je jeho
součástí „sjezd turistických lodí o pohár hejtmana kraje Vysočina“, od
Třešťského potoka do startu „Setkání..“ – viz( www.vkj.cz ).
Za mosty vtéká řeka
do chatové oblasti. Teče stále pěkným proudem, v několika peřejkách,
střídavě loukami a lesem až k jezu Pekelského mlýna na ř.km. 153,4.
Jez, bohužel, odvádí
vodu do nového náhonu a tak nelze, kromě uvedeného „Setkání..“ plout nehezčí
peřejí nad Jihlavou – Peklem, kde se v minulosti dokonce pořádali i
slalomové závody. Lodě je třeba splavit náhonem až k mlýnu. (Je slušné se
chovat při tom opatrně a neničit břehy náhonu. Údržba náhonu dá hodně práce.)
Za lávkou pod mlýnem
je nový stupeň bez propusti, k čerpání vody pro jihlavskou vodárnu, za větší
vody po prohlídce sjízdný, pod ním v zatáčce pěkná peřejka a potom asi
kilometrový „olej“ jezu u škrobárny v Rantířově. I tento jez je za
určitých podmínek sjízdný, je však nutná prohlídka! Za zatáčkou pod jezem se
podjíždí most Rantířov –Vyskytná a pokračuje se spodní částí chatové oblasti .
Zde
je třeba dávat pozor na nízké lávky, které mohou být zrovna v proudu za
zatáčkami, když si to chataři právě usmyslí!
Řeka
teče stále v drobných peřejkách k asi metrovému, sjízdnému stupni pod
skalou „Zaječí skok“(vpravo). Po proplutí lesem se proud zvolna zklidňuje a
přechází v asi 1,5km dlouhou, nadrženou vodu nad jezem u jihlavského Motorpalu. Pod tímto jezem
vtéká řeka definitivně do Jihlavy.
Téměř
přes celé město je více či méně regulovaná. Za prvním silničním mostem vlevo je
hospoda ve Starých horách, kde lze dobře přistát a odkud startuje dětský závod,
pořádaný každoročně v červnu jihlavským Klubem vodní turistiky, následuje nový sypaný jez tzv. Vojenský, za
ním zleva vtéká Smrčenský potok, za ním je areál koupaliště „Vodní ráj“, kde je
možné využít i krytý bazén, přístup k němu je však z druhé strany, tak že je třeba přistát až u
dalšího jezu „u Českého mlýna“(vlevo) a vrátit se zpět okolo hypermarketů.
U
Českého mlýna mají své loděnice také všechny jihlavské vodácké kluby. První
vpravo – na bývalé plovárně – slalomáři SK spolu s Raft klubem, za nimi –
na úrovni hrany jezu – Klub vodní turistiky, kde by zřejmě bylo možné po
domluvě na telefonu 721 786 644 (Kratochvíl) nebo na romca.vod@bluetone.cz postavit i několik stanů a vlevo – za sportovní halou – VkJ ( není
z řeky vidět) s jedinou půjčovnou lodí na tomto úseku (Podrobnosti o
půjčovně na www.vkj.cz)
Další
jihlavský jez, pod přítokem Jihlávka – u Pekárkova mlýna- je jediný
v Jihlavě, opravdu nesjízdný. Jde o gumový jez s lomovým kamenem
v podjezí. Dá se však poměrně snadno přenést vpravo.
Za ním protéká řeka svižně
mezi továrními objekty, potom kolem zahrad k bývalému Panskému mlýnu. Jeho
podobu s jezem znají i nejstarší
Jihlaváci jen z fotografií v muzeu. Z mlýna zbylo zbořeniště –
nyní stavební firma, z jezu asi
Za Jihlavou se proud
řeky zpomaluje, především zásluhou mnoha jezů. Většina z nich je za
určitého vodního stavu sjízdná, některé však se s větším průtokem stávají
nebezpečnými. Jde především o jez u skály za Malým Beranovem na ř.km.136,5, kde
se dělá velký válec, rozpadlý jez pod Číchovem na ř.km. 113,8 , kde jde proud
proti skále a špatně se přenáší, případně o rozpadlý jez pod Přibyslavicemi na
ř.km.108,9 kde je za velké vodu problematický nájezd a možnost potopených, naplavených kmenů.
Zaručeně nesjízdný
je jez u Petrovic a většinou i u továrny v Lukách nad Jihlavou.
Jihlava v tomto
úseku teče širším údolím souběžně s železniční tratí, protéká obcemi,
v kterých zpravidla je hospoda a alespoň jeden jez, většinou buď sjízdný
nebo se dá dobře přenést, pod jezy tvoří krátké peřejky, teče mezi loukami a
zalesněnými stráněmi.
V městečku Luka
nad Jihlavou lze přistát za mostem, přímo u náměstí na jídlo či nákup. Za obcí Přímělkov, v místech kde se
zprava vlévá říčka Brtnička, je možné tok na chvilku opustit a jít se proti
proudu Brtničky podívat , asi 2km, do krásného údolí, ke zřícenině hradu
Rokštejn.
Místo na přespání,
nikoli na delší táboření , lze na tomto úseku najít poměrně snadno. Ubytování
v campu pak na koupališti v Bransouzích, případně v ubytovnách a
penzionech v obcích kolem řeky a před Třebíčí, v autokempu Poušov,
kde na vysokém jezu je také nejvhodnější – na však nutné - plavbu ukončit a
odjet doprava po cestě do Třebíče – Boroviny.
Stav
na limnigrafu ve Dvorcích a v Bransouzích, potřebný ke splutí jednotlivých
částí popisovaného úseku.
Celý popisovaný úsek
v délce zhruba